sobota 23. června 2012

Blood Bowl - historie


Po tolika letech hraní je jen málo počítačových her, které ve mě dokážou vzbudit opravdové emoce, ať už pozitivní, nebo negativní. Blood Bowl je jednou z nich. V kostce řečeno, jedná se o poněkud brutálnější americký fotbal ve fantasy prostředí, přičemž už samotná tato kombinace sebou nese nejen napětí ale i hodně nadsázky, takže to celé není jen zábava, ale celkem i sranda.

Takhle vypadá stolní Blood Bowl. Na hřišti jsou plastikové figurky týmů ze základní krabice, tedy orci a lidi. Nicméně k mání jsou kovové figurky všech cca 20 oficiálních týmů, plus řada neoficiálních.

První z plánovaných dvou bloodbowlových příspěvků bych chtěl věnovat jeho historii, o aktuální hře samotné se rozepíšu v následujícím článku.

V roce 1983 vydala britská firma Games Workshop první edici hry Warhammer Fantasy Battle. (Do té doby se věnovala pouze importu amerických RPG do Británie. Za účelem jejich propagace vydávala časopis White Dwarf, na jehož stránkách poprvé vyšly některé z ikonických příšer D&D, jako je třeba githyanki, hook horror, mephit, duergar a další. Ale to je asi tak jediná spojitost těchto dvou příspěvků s D&D.) V roce 1987 vydali Games Workshop tři hry, které z prostředí Warhammeru vycházely, více či méně výrazně ho pozměňovaly nebo posunovaly někam dál. Šlo o vynikající sci-fi setting Warhammer 40,000, RPG Warhammer Fantasy Roleplay, které dosud epický Warhammer popisuje spíš jako středověký než fantastický svět s poměrně malým vlivem magie a nadpřirozena, a nakonec deskovou hru Blood Bowl, která je do značné míry parodií světa Warhammeru. A musím říct, že každá z těchto her mi vždycky přišla zajímavější než klasický Warhammer. Konkrétně Blood Bowl se dočkal několika edic a v omezené formě vychází dodnes. A jak se mu dařilo v komputeriozované formě? Vezmeme to zase hezky popořádku.

Komputerizovaný Blood Bowl poprvé vyšel v roce 1995. V zásadě se jednalo o převod deskového hry do počítače v poměru 1:1 s pár maličkostmi navíc, jako je například nudné animované intro...



...nebo graficky ztvárněné vstupy komentátorů zápasu...


Hra běžela pod DOSem, herní pole hráč viděl shora...



...s možnostní odzoomovat tak, aby viděl celé hřiště.

Povrchy hřišť  byly k dospozici různé, tady se zrovna hraje na ledu.
Podle toho, co jsem se dočetl, tak po povedené akci byl hráč odměněn replayem z boku.


A jak už bylo v éře nastupujícího 3D zvykem, alespoň pár statických obrázků muselo být zcela zbytečně a nesmyslně ve 3D.

Pohár, o nějž se hraje.
Vzhledem k tomu, že hra podle všeho nepřinášela oproti stolnímu Blood Bowlu skoro nic navíc a ani její grafické ztvárnění nebylo nijak ohromující, nebylo moc důvodů, proč ji hrát. Jedině snad pokud jste milovali Blood Bowl a nemohli sehnat živého protihráče.Otázkou je, jak kvalitní byla tehdejší AI a kolik živých protihráčů mohl člověk schrastit přes multiplayer (v případě této hry se vlastně jedná spíš o dualplayer).

V roce 2004 udělala nepříliš výrazná francouzská firma Cyanide hru Chaos League (o rok později následovala rozšířenou edicí Chaos League: Sudden Death).

Už ta obsahovala kravinu jménem real time (o tom ale víc v příštím článku).
Modely postaviček byly pochopitelně hrubší, ale jinak hra vypadá stejně jako oficiální Blood Bowl z roku 2009.
Podle UI u pravého okraje se to od BB přecejen něčím lišilo (osobní zkušenost ovšem nemám, nehrál jsem).

Vydali ji pro PC a v zásadě se jednalo o nepopiratelnou vykrádačku Blood Bowlu. Jeho klonů či kopií se za posledních 20 let samozřejmě objevilo jak sraček - třeba Blitz: The League, Brutal Sports Football, Dead Ball Zone, Deathrow, Grave Yardage, HyperBlade, M.U.D.S. - Mean Ugly Dirty Sport, Mutant League Football, Pigskin 621 A.D., Rocket Jockey, Skateball a našlo by se jich asi ještě víc. Některé byly spíš sci-fi, jiné zase nevycházely z amerického fotbalu, ale třeba z hokeje, nebo měly odlišnou gameplay. U některých byla patrná inspirace deskovým Blood Bowlem, ale asi u žádné tak moc jako u Chaos League, a to i přesto, že se nehrála na kola, ale v real time módu. V jejím případě byla příbuznost natolik do očí bijící, že vedla k jednáním mezi Games Workshop a Cyanide, která byla v roce 2006 uzavřena obdivuhodným smírem - vlastnictví Chaos League přešlo pod Games Workshop a Cyanide obdrželi licenci na pravý, nefalšovaný Blood Bowl. A ten vydali v červnu 2009, tentokrát už pro všechny čtyři důležité platformy (Chaos League byla jen pro PC/Windows). První verze moderního Blood Bowlu obsahovala 8 týmů (orky, skaveny, gobliny, lesní elfy, chaos, ještery, trpaslíky a lidi), devátý, temní elfové, je formou bezplatného DLC doplnil v listopadu téhož roku.

Elfí temnor.

Cožpak o to, hrát se to dalo (pokud si člověk zvykl na spoustu bugů), a taky se to hrálo, ale jenom s devíti týmy to prostě nebylo ono - oficiálních družstev je ve stolním Blood Bowlu víc než dvakrát tolik. Taky chyběla možnost koupit si některé důležité členy  realizačního týmu a absentovaly některé dovednosti. Ale stabilní hráčská základna se vytvořila, takže Cyanide stálo za to udělat novou verzi hry, Blood Bowl: Legendary Edition. Nešlo o pouhé DLC, ale o plnohodnotnou hru, která je jenom částečně kompatibilní s předchozí verzí (majitel starší verze může hrát proti majiteli nové verze, a pouze pokud ten hraje za některý z 9 základních týmů). BB:LE vyšla v listopadu 2010 a obsahovala dalších 11 týmů - norsy, amazonky, vyznavače Nurgla, půlčíky, zlobry, vznešené elfy, elfy profesionály, nemrtvé, khemri (to jsou kostliví nemrtví egyptského stylu), upíry a nekromanty. Galerie všech 20 týmů jsou k nahlédnutí zde: http://bloodbowl-game.com/index.php?rub=races-home-bble.
A tohle už konečně bylo to pravé ořechové. S tak širokou škálou týmů získaly multiplayer ligy na pestrosti a vyjma toho se daly pořádat tématické turnaje (třeba jenom nemrtvé týmy nebo jenom elfí týmy a tak podobně). A především to přitáhlo nové hráče (například mne), což pochopitelně přispělo k rozkvěty hry jako takové, takže se Cyanide rozhodli udržet ji ještě nějakou dobu na světě a přitom licenci ještě trochu podojit.

Před dvěma týdny proto vydali Dungeonbowl, cosi jako Blood Bowl v dungeonu, tj. s věcičkami jako jsou teleporty, pasti, truhly s poklady nebo výbušninou (a taky při něm možná nejde o to položit touchdown - ještě přesně nevím, brousím si na něj zuby, ale ještě jsem ho nevyzkoušel). Týmy jsou v Dungeonbowlu postavené trochu jinak, zatím jsou k mání tři a každý z nich je směskou několika ras. Nejsou totiž definovány rasově jako v BB, nýbrž jako družstva sponzorovaná jednotlivými Školami magie.

A aby toho nebylo málo, na podzim Cyanide chystají Blood Bowl: Chaos Edition se třemi novými týmy - trpaslíky chaosu, goblino-skavením týmem Podsvětí a démony Khorna (vyjma nich bude obsahovat ještě pár maličkostí typu domácí stadion pro amazonky a ještěry, ale to jsou vskutku drobnosti, které sotva stojí za zmínku).

Pro srovnání - takhle vypadal démon v Chaos League: Sudden Death (2005)...
... a takhle budou vypadat v BB: Chaos Edition (2012) - ten úplně napravo není démon, ale bull centaur.

Žádné komentáře:

Okomentovat